Ljubezen
velja za eno izmed najlepših izkušenj v življenju, a hkrati za eno izmed
najbolj bolečih, kadar se posamezniki soočajo z izgubo ljubljene osebe (Vogel,
2005). Takrat ljubezen resnično lahko postane bolezen. Zdravje je namreč
stanje
celotnega fizičnega, duševnega in socialnega blagostanja – ta celovitost pa je
po koncu partnerske zveze lahko močno skrhana. Prekinitev partnerskega odnosa
je ena izmed najtežjih preizkušenj v življenju, hkrati pa je normativna in
pogosta, zato je pomembno, da se z njo soočimo na konstruktiven način. Tu pa
nastopi vprašanje kako? Kako se soočiti z dejstvom, da ljubljena oseba ni več
del tvojega vsakdana, da vajini skupni prijatelji niso več ''tvoji prijatelji'' in da je vse kar čutiš ena ogromna praznina.
Na to vprašanje seveda ni pravilnega odgovora. Vprašati se moramo kaj je tisto
kar nam manjka. Prijateljstva? Občutek vrednosti in višja samopodoba? Hobiji,
fizična aktivnost, občutek pripadnosti in psihično blagostanje?
Vse to nam
omogoča ples. Ples je tisto zdravilo, ki vpliva na vse naštete konstrukte in
nam povrne življenjsko energijo. Ples se je rodil skupaj s človeštvom in je
prisoten v vseh kulturah, rasah in civilizacijah. Eden izmed možnih izvorov
besede ples izhaja iz antične Grčije, kjer je termin ''terpsiocore'' poosebljal
ples. Termin je sestavljen iz besed ''terpis''
(slo. prijetno) in ''kar'' (slo.
veselje) (Blanco in Jiménez, 2005).
Ples kot
zdravilna umetnost, temelji na predpostavki, da telo in um delujeta kot geštalt
– sprememba v enem, povzroči spremembo v drugem (Bajaj in Vohra, 2011). Glede
na to, da je ples intervenca, ki temelji na aktivnosti in posameznike vključuje
fizično, miselno, socialno in emocionalno, je primerna za obravnavanje
raznolikih zdravstvenih pogojev (Haboush, Floyd, Caron, LaSota in Alvarez,
2006). Gibi namreč spodbujajo izločanje endorfina, adrenalina in encefalina. V
kombinaciji s prijetnimi ritmi, humorjem in socialno interakcijo, ples vpliva
na izboljšanje mišičnega tonusa ter na krepitev srca in dihal ter vzdržuje
pomembne zaščitne faktorje, na primer smisel za humor in fizični kontakt z
drugimi (Bernardes Soljancic, 2011). V
veliki meri pripomore k vzpostavljanju in poglabljanju socialnih stikov,
prispeva k duševnemu zdravju in
sprostitvi ter vzpodbuja ustvarjalnost skozi individualno umetniško izpoved.
Hkrati lahko vzbudi veliko smeha in veselja, največkrat pa se dotakne odnosov
med plesalcema in med ljudmi (Zagorc, 2000). S psihološke perspektive znižuje
napetosti, omogoča doživljanje radostnih trenutkov, pripomore k posameznikovemu
sprejemanju samega sebe ter boljšemu izražanju in komuniciranju. Ples omogoča
telesno izražanje občutkov na najbolj naraven način (Blanco in Jiménez, 2005),
zato se posameznik vedno znova uči o telesnih občutkih, kako se spoprijemati z
njimi in kako upravljati s čustvi (Potter, 2008). Iz perspektive pozitivne
psihologije, ples izboljša posameznikovo kvaliteto življenja (Hervás, 2009) in
pripomore tudi k boljši samopodobi (Pérez-Testor, 2010). Glede na navedeno je
ples več kot zgolj fizična aktivnost, saj vpliva na več dimenzij posameznika
hkrati.
V vlogi
plesne inštruktorice opazujem plesni napredek tečajnikov, vendar tudi njihova
čustvena stanja. Opazila sem, da večina posameznikov pride na tečaj po koncu
partnerske zveze. Iz tedna v teden sem opazovala kako se njihova življenja
spreminjajo na bolje, kako je drža vedno bolj pokončna, kako so vedno bolj
nasmejani in samozavestni. Je za vsem tem ples?
Med
študijem na Tenerifih sem se odločila izvesti eksperimentalno raziskavo. Navdih
za projekt je nastal na peščenih plažah pod palmami, v ozadju pa so odmevali
zvoki znane melodije: ''de-spa-ci-to…''.
Takrat je bilo jasno, da bo raziskava nosila atraktivno ime: ''D.E.S.P.A.C.I.T.O.
Počasi, korak za korakom se zaceli ranjeno srce. Kratice predstavljajo celotno
ime raziskave, ki se v španščini glasi: Danza Especial, Sensual – Proyecto
Académico Con Intención Terapéutica Oportuna. V slovenskem prevodu pa je naslov raziskave: Čutni ples – Akademski projekt s
terapevtskim namenom (Vrbnjak, 2017).
Zanimalo me
je:
- Ali bodo imeli udeleženci plesne skupine po končanem plesnem programu nižjo raven depresivnosti ter anksioznosti, kot udeleženci ne-plesne skupine?
- Ali bodo imeli udeleženci plesne skupine po končanem plesnem programu višji pozitivni afekt (doživljanje pozitivnih čustev) ter nižji negativni afekt (doživljanje negativnih čustev), kot udeleženci ne-plesne skupine?
Udeleženci
raziskave so bili posamezniki, ki so pred največ 6 meseci končali partnersko
zvezo. Vključeni so bili tisti, katerih zveza je trajala vsaj 6 mesecev ter
posamezniki, ki se od konca zveze, do pričetka raziskave, niso aktivno
ukvarjali s plesom. Udeležence sem testirala s psihološkimi preizkusi in jih
nato razdelila v dve skupini – plesno in ne-plesno. Samo plesna skupina je bila
deležna plesnega programa, ki je bil sestavljen iz 10 srečanj. Srečanja so
vključevala afriško-latinsko plesno zvrst, kizombo. Sestavljena so bila iz
spoznavanja ter predstavitve kizombe, vaj bližine (navajanje na kontakt pri plesu),
vaj vodenja in slednja, osnov kizombe
ter preproste koreografije. Po koncu plesnih srečanj je sledilo ponovno
psihološko testiranje ter intervjuji, ki so nam omogočili širši vpogled v
počutje udeležencev.
Zakaj
kizomba?
Kizomba je
ples za dva, pomembna sta kontakt in
bližina med plesalcema (E. Vents, osebna komunikacija, 2015). Gre za posebno
dimenzijo, ki jo razumeta le dva, ki plešeta. Lahko bi rekla, da sta takrat
eno. Vendar celota je več kot vsota njenih delov in tako je tudi pri kizombi.
Gibanje dveh oseb se zlije v eno, zato nas ta ples čustveno in mentalno
popolnoma prevzame. Je neke vrste čuječnost…in je neke vrste terapija.
Rezultati kvantitativne
študije kažejo, da sta se skupini po koncu projekta najbolj (statistično
značilno) razlikovali v ravni depresivnosti. Več pa nam pove kvalitativna analiza
intervjujev iz katere so razvidne štiri širše teme: socialni vidik, plesno-gibalni
vidik, čustveni vidik in osebnostna rast.
Udeleženci so največkrat poudarili,
da je k boljšemu počutju prispevala specifična narava plesa, ki zahteva miselno vpletenost, bližino in socialno interakcijo. Udeleženci so namreč pozabili na
težave in skrbi, bližina pa jim je pomenila ''nadomestilo odnosa'', kar se
sklada z raziskavami o pozitivnih učinkih fizičnega kontakta (Sbarra in Hazan,
2008). Skladno s študijo Dance for your health (Iuliano idr., 2016)
kvalitativni podatki kažejo, da je ples način za iskanje prijateljstev in
razvoj trajnih odnosov. Udeleženci poročajo o razširitvi socialne mreže,
povezanosti in pripadnosti, kar se sklada s teorijo (Blanco in Jiménez, 2005;
Zagorc, 2000).
Za večje spremembe na čustvenem
področju bi bila morda potrebna daljša in bolj poglobljena plesno-gibalna
intervenca, vendar raziskava vseeno prikazuje ples v terapevtski luči in odpira
nova vprašanja glede alternativnih oblik pomoči posameznikom po koncu
partnerske zveze. Spodbujanje fizične aktivnosti kot je ples, je izrednega
pomena za preprečevanje bolezni. Gre za ekonomično metodo, ki ima potencial za
izboljšanje zdravja med ljudmi. Glede na to, da ples tako močno vpliva na
številne dimenzije posameznika, bi moral biti še bolj dostopen med
prostočasnimi aktivnostmi ter vključen na seznam aktivnosti, ki promovirajo
zdravje. Takšna raziskava je med prvimi v Sloveniji in menim, da rezultati
lahko pripomorejo k razumevanju, da ima ples tudi terapevtski učinek (Vrbnjak, 2017).
Udeležence
raziskave še danes srečam na plesišču in vesela sem, ko vidim, da jim ples
pričara nasmeh na obraz. Tu pa se začenja nova zgodba. Zadovoljni udeleženci
prvotne raziskave so me spodbudili k novemu projektu. Začelo se je kot projekt,
postalo pa je življenjsko poslanstvo. S sodelavcem in prijateljem sva
ustanovila center mentalnega zdravja – Self
Center Tenerife, kjer želiva klientom ponuditi raznovrstne programe na temo
duševnega zdravja. Zgodba je se šele začenja, pa vendar so prvi temini v načrtu
že to leto in bodo posvečeni prav posameznikom po koncu partnerske zveze.
Verjameva, da sprememba okolja, fizična aktivnost in strokoven psihološki
pristop, lahko pripomore k lažjemu soočanju po koncu partnerskega odnosa in
iskanju novega smisla v življenju.
Nauk zgodbe
je, da je tudi v najtežjih trenutkih potrebno stopiti iz cone udobja in
poskusiti nekaj novega. Samo tako si bomo dali priložnost za rast in razvoj. Ples
je zagotovo ena izmed tistih aktivnosti, ki posamezniku omogoča razvoj na
miselnem, čustvenem, fizičnem in socialnem področju. Po koncu partnerske zveze
izgubimo pomembne vloge in imamo lahko občutek, da smo izgubili del sebe. Ples
pa je način, da se ponovno najdemo in dobimo novo vlogo – vlogo plesalca.
Zakaj bi torej čakali? Začnite plesati že
danes!
VIRI
Bajaj, T. in Vohra, S. S. (2011). Therapeutic implications of dance. Amity Journal of Applied Psychology, 1,
54–68.
Bernardes
Soljancic, M. G. (2011). Influencia del baile recreativo en el estado de ánimo
y autoestima de personas adultas. Eureka,
8(2), 241–253.
Blanco, A. R. in
Jiménez, M. B. (2005). Música y salud: La danza calidad de vida. Envejecimiento, Salud y dependiencia, 81–98.
Haboush, A.,
Floyd, M., Caron, J., LaSota, M. in Alvarez, K. (2006). Ballroom dance lessons
for geriatric depression: An exploratory study. The Arts in Psychotherapy, 33(2), 89–97.
Hervás, G.
(2009). Psicología positiva: una introducción. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(66),
23–41.
Iuliano, J. E.,
Lutrick, K., Maez, P., Nacim, E. in Reinschmidt, K. (2016). Dance for your
health: Exploring social latin dancing for community health promotion. American Journal of Health Education, 48(3),
142–145.
Pérez-Testor, S.
(2010). Proyecto de D.E.C. danza esquema corporal y su repercusión emocional. V
Mahali ediciones (ur.), La investigación
en danza en España 2010, (str. 108–115). Madrid: Mahali ediciones.
Potter, C. (2008). Sense of motion, senses of self: Becoming a dancer. Journal of Anthropology, 73(4),
444–465.
Sbarra, D. A. in
Hazan, C. (2008). Coregulation, dysregulation, self regulation: An integrative
analysis and empirical agenda for understanding adult attachment, separation,
loss, and recovery. Personality and
Social Psychology Review, 12(2), 141–167.
Vogel, J. E.
(2005). Overcoming a heartbreak: Learning to make music again. Journal of Creativity
in Mental Health, 1(3/4), 135–153.
Vrbnjak, K.
(2017). Dance as a Tool for Individuals
to overcome a Breakup. Master’s Thesis, Ljubljana: University of Ljubljana.
Komentarji
Objavite komentar